Met veel enthousiasme gaan wij na de zomer starten met de inzet van een nieuwe dienst: ‘Externe vertrouwenspersoon’. Een vertrouwenspersoon is er om medewerkers een veilige, onafhankelijke plek te bieden. Een plek waar ze vertrouwelijk terecht kunnen om hun verhaal te doen over integriteitskwesties en/of ongewenste omgangsvormen en kunnen bespreken welke vervolgstappen er mogelijk zijn. De rol is van groot belang omdat het bijdraagt aan een gezonde en open werkomgeving, waar medewerkers zich gehoord en ondersteund voelen.

Wetsvoorstel
De Tweede Kamer heeft op 23 mei 2023 het initiatiefwetsvoorstel van Kamerlid Maatoug aangenomen dat werkgevers verplicht om een vertrouwenspersoon aan te wijzen. Daarbij is wel op aandringen van de Tweede Kamer expliciet in het wetsvoorstel opgenomen dat de verplichte vertrouwenspersoon voorlopig niet geldt voor werkgevers met minder dan 10 werknemers. Het voorstel is nog niet door de eerste kamer maar verplichting is met dit initiatiefwetsvoorstel wel een stap dichterbij.

Logische stap
Dit nieuwe aanbod sluit goed aan bij onze bestaande dienstverlening zoals onze Helpdesk, waar medewerkers nu al anoniem terecht kunnen voor hulp en advies. Daarnaast speelt deze uitbreiding in op de groeiende vraag van onze opdrachtgevers naar meer ondersteuning op welzijn voor medewerkers. Er worden momenteel 3 collega’s opgeleid voor de landelijke accreditering (LVVP) om aan de hoogste eisen te voldoen.

Ook starten met deze dienstverlening? Leuk!
Wij vertellen jou daar graag meer over. Bel 073 – 85 11 868 of laat hier jouw contactgegevens achter en wij bellen je terug.